Založ si blog

Prečo som (opäť) nebol na koncerte skupiny Elán . . .

 

 

V živote každého z nás sú miesta, situácie a ľudia, ktoré nás do určitej miery definujú. Mnohé z nich sú nám dané, mnohé si osvojíme z podstaty našej osobnosti a niektoré nám iba tak spadnú do naručia a chytia nás za srdce ani sami nevieme prečo. Obdobím, v ktorom majú na nás tieto fakty najväčší vplyv je bezpochyby detstvo.

 

Som ročník „84“ a tiež ako väčšina z vás tvrdím, že moje detstvo bolo to najkrajšie. Fungovanie hudobnej skupiny Elán som totiž zachytil v tom najlepšom čase . . . Jednou z prvých najobľúbenejších piesni, ktoré som oduševnene vyspevoval môjmu veľmi vnímavému publiku (otec, mama a kazeťák, ktorý všetko to divadlo zaznamenával), bola pieseň Zaľúbil sa chlapec . . . Neskôr moju žiacku knižku a lavicu, v ktorej som 9 rokov sedával zdobil „bubák“ (známe logo kapely). A keď som futbalovú loptu vymenil za gitaru a klávesy, boli to opäť piesne Elánu, ktoré mi otvorili bránu do môjho hudobného sveta. Hudba a texty skupiny Elán sa tak stali neodmysliteľnou súčasťou toho, čo tvorilo moje detstvo. Keďže som ho prežil v malom mestečku nemal som tú možnosť vidieť svojich obľúbencov na živo, no vedel som, že raz sa to zmení . . .

 

Už takmer 10 rokov žijem vo svete, kde zájsť si na koncert svojich niekdajších hviezd nie je žiaden problém. No ešte stále som tak neurobil. A aj keď som už hudobne kdesi inde, veľmi rád by som sa aspoň na chvíľu vrátil späť. No mám dlhodobo nielen pocit, že sa to už nedá . . .

A prečo je to tak ?

 

Chalani z Elánu sa vydržali roky, víťazne „pretláčať so životom“ a to s leskom, ktorý im už nik nevezme. No aj v kapele, ktorej komerčný úspech v polovici 80tych rokoch nemal v našich zemepisných šírkach obdobu musel prísť ZLOM. Staronové trio Ráž, Baláž, Patejdl nepochovala klesajúca popularita, ale Jožova nehoda z júna 1999. A aj keď sa Elánisti po dlhom Rážovom zotavení pokúsili o návrat už nikdy to nebolo ono . . .

Megakoncert na Pražskej letnej, na ktorý sa prišlo pozrieť viac ľudí než na Madonu či Rolling Stones mohol byť tou najlepšou rozlúčkou veľkých muzikantov, vo veľkom štýle . . .

No opak bol pravdou. A tak, ako si paradoxne „Rabakou“ nepomohli na sklonku rokov 80tych, ani toto vystúpenie už nevzkriesilo upadajúcu slávu.

A čo je najhoršie, je to, že v posledných rokoch má tento „Zvláštny smútok víťazov“ formu, nad ktorou krúti nejeden oddaný fanúšik . . .

 

„Čo bolo bolo, teraz skúsme nájsť, to podstatné, to čo je v nás“ spieva Jožo Ráž, v jednej z najlepších piesni Elánu, no a mne sa ako fanúšikovi naskytá otázka: Čo bolo a je podstatou tejto legendy . . . ? Posledný sympatický hudobný počin siaha totiž až do roku 1998. No a od projektu Unplugged a následnej Rážovej nehode to s ním ide dolu vodou . . .

To čo kedysi partiu mladých nadšencov definovalo je dnes už zdá sa nenávratne preč. A zo svetových  hudobných legiend (ako to o sebe sebavedomo tvrdia), sú dnes už len smiešne karikatúry toho na čo už zrejme nikdy nedorastú.

Elán už totiž dávno nevonia človečinou, ale smrdí tým, čo ho už roky pochováva . . .

 

 

 

 

Nedeľné haiku

14.04.2024

Zabúdame žiť za dverami ďalších dní chceme sa len skryť xxx Vlna za vlnou na kolesách života hľadáme svoj raj xxx Posledné zbohom rúca všetky naše sny celý náš život

Dnes sa vyberáme do sveta, do sveta vadí/nevadí. ..

06.04.2024

Dnes sa vyberáme do sveta a zrazu máme v sebe taký ten zvláštny pocit. Pocit angažovanosti a toho, že je tu čas kedy máme tú moc, zmeniť tento svet. Mnohí s nás sa k tejto „oslave demokracie“ postavia s plnou vážnosťou a svoju občiansku „povinnosť“ berú ozaj vážne. Pekne sa oblečú, usmejú, s komisiou prehodia pár zdvorilostných fráz a pri [...]

Paradoxy všedných dní (Nie je kandidát ako kandidát)

25.03.2024

Kandidát č.1 obhajuje vojnu a dnes ho chceme za to súdiť. Kandidát č.2 obhajoval/obhajuje niekoľko vojen a chceme si ho zvoliť za prezidenta.

Josep Borrell

EÚ pracuje na rozšírení sankcií voči Iránu po jeho útoku na Izrael

16.04.2024 21:21

Návrh verejne podporilo Nemecko, Francúzsko a niekoľko ďalších členov EÚ. Súhlas s ním vyslovil aj šéf zahraničnej politiky EÚ Borrell.

NR SR, protest

Pred parlamentom sa zišli stovky ľudí. Protestovali proti zásahom do kultúry i životného prostredia

16.04.2024 19:48

Poukázali na to, že vláda má vynakladať maximum úsilia, aby sa kľúčové piliere demokracie mohli rozvíjať slobodne, participatívne a udržateľne.

Izraelskí vojaci / IZ Armáda / Pásmo Gazy / Tank /

Izraelská armáda tvrdí, že zabila veliteľa Hizballáhu

16.04.2024 19:19

Tá uviedla, že jedno z jej lietadiel „zasiahlo a zlikvidovalo“ veliteľa Hizballáhu v oblasti Ain Ebel v Libanone.

munícia, 155

Slovensko sa zbierkou pripojilo k iniciatíve českej vlády na nákup munície pre Ukrajinu

16.04.2024 18:40

Do zbierky sa zapojilo už viac ako dvadsať krajín. Ako pripomenulo občianske združenie Mier Ukrajine, slovenská vláda sa pridať odmietla.

Erik Varchol

o spoločenskom dianí a živote okolo nás . . .

Štatistiky blogu

Počet článkov: 112
Celková čítanosť: 278095x
Priemerná čítanosť článkov: 2483x

Autor blogu

Kategórie