Som spieval! (o tom ako Tomi s Rytmusom zahájili útok na trón slovenského mainstreamu)

2. apríla 2012, Erik Varchol, kultúra

Už niekoľko týždňov zabáva slovenský pospolitý ľud reality show Hlas Československa.
Toto voľné pokračovanie ságy o hľadaní akejsi superstar sa okrem už zabehnutého veľkého spájania národov pýši aj tým, že „tu už ide skutočne o hlas“. No je tomu naozaj tak?

Stačí štipka zdravého rozumu a človeku je hneď jasné, že o to tu vôbec nejde…
No ak si chce televízia Markíza zachovať akú takú tvár serióznosti, musí oproti jojkárskym „výkvetom“ ako Farmár hľadá ženu či najnovšiemu „skvostu“ a lá Hotel Paradise ponúknuť niečo lepšie.

A tak prečo nesiahnuť opäť po osvedčenej značke Superstar? Veď stačí málo pozmeniť pravidlá a nová show je na svete. Punc vážnosti budí aj fakt, že oproti minulým ročníkom zmizla hviezdna rota a naopak pribudli vážni tréneri. Pardón aby sme „boli in“ tak koučovia… Vlajkonosič českého pivného rocku, diskotékový veterán či ešte stále pomerne nový celebritný párik sa stanú na pár mesiacov obávanými „katmi“.

Súťaž ma jasný scenár a aj samotný cieľ. Pár mesiacov bude zapĺňať titulky bulvárnych plátkov. Vytvorí pár zaľúbených párikov, nejaký ten škandál. A koniec koncov, okrem iného, vyhlási v závere aj nejakého toho víťaza. Pri všetkých tých viac-menej očakávaných skutočnostiach však môže nastať aj čosi iné. Veľmi ľahko sa môže prihodiť to, že slovenský mainstream ovládnu „tvrdí chlapci“ z ulice.

Desaťročia boli doménou stredného prúdu „slovenské ľudovky“ odeté v šatách gitarového pop-rocku. Ale to sa môže aj „vďaka“ slovenskej časti porotcov rázom zmeniť. Obyčajné slovenské pesničky s ľúbivými textami už dávno nie sú v móde. Posledným klincom v rakve slovenského stredného prúdu, toho ktorý má ešte tie ambície nebyť hlúpym, bola formácia Desmod. A tak môže naša hiphopová scéna zahájiť opätovný útok na poslucháča slovenských rádií. Ale čo bude potom, keď sa merítkom dobrého stanú jačajúci teenegeri umne zmanipulovaní médiami? Je zrejme len otázka času, kedy sa slovenský hip-hop, rap a R’n’b na čele s Tomim, Darou a Rytmusom usadí na tróne slovenského mainstreamu.

Z raperov a pološepkajúcich-polospievajúcich  R’n’b-ťákov sa tak stanu na slovo vzatí odborníci na spev a naša hudobná scéna bude opäť bližšie k svojmu dnu. Veď snáď niesme až tak slepí. Šiltovka „fiftyho centa“vzbudzuje rešpekt. No tá, na hlave Tomiho Popoviča len úsmev. Úsmev a zároveň aj smútok zo zapredania duše. Paradoxom tejto slovenskej vážnej spovede z ulice je to, že si zakladá na tých najpovrchnejších veciach. Počuť z rádia novú dobrú slovenskú pesničku bude potom čím ďalej viac a viac zriedkavejším javom.

Do našich rádií a videoklipov vtrhnú „zlí chlapci“, ktorí svojím rapovaním a „pološepkajúcim spevom“ budú privádzať do vytrženia miestne pipky, ktoré vrtiac svojimi riťkami budú lákať mladých teenegerov stať sa jedným z nich. Takto bude postupne snaha „byť in“ hnať túto našu postmodernú popkultúru čím ďalej, tým viac k znetvoreniu seba samej…
Zkrátka, ako by bol povedal Juraj Jakubisko: dovidenia v pekle priatelia…