Založ si blog

Winetou a Nový Svet

 

zdroj:internet

Mal som asi deväť, keď sa nás učiteľka v škole pýtala, čím chceme byť, až budeme veľkí. Z kruhu mojich kamarátov padali rôzne klasické povolania, no keď prišiel rad na mňa, chvíľu som sa zamyslel. V tom období totiž moja detská duša žila dva paralelné svety. Zatiaľ, čo som v tom prvom ako kapitán kozmickej lode dobíjal neprebádané kúty vesmíru, v tom druhom som tú kozmickú loď vymenil za koňa a vesmír za nekonečnú prériu, aby som sa opäť raz mohol aspoň na chvíľu stať náčelníkom Apačov.

 

Priznám sa, byť Winetouom bolo v tej dobe oveľa ľahšie aj uveriteľnejšie, než kozmonautom. Veď naša kozmická loď bola iba z lega, no a aj na tej najkratšej ceste do vesmíru (ktorým bola chodba medzi detskou izbou a obývačkou) jej bolo treba pomáhať. U Winetoua to už bolo o inom. Do mojej chlapčenskej duše vstúpil cez televíznu obrazovku a hneď si ma získal. Jeho životný postoj a poslanie mi bolo zrazu tak sympatické, že som sa mu chcel vo všetkom podobať. No a najlepšie na tom všetkom bolo to, že to nebolo až tak zložité.

Mojou prériou sa tak stala obrovská dedova záhrada a Iľčim moje nohy, ktoré vedeli napodobniť cválajúceho koňa tak dokonale, že som v neho hneď uveril. Mal som aj svoju „stříbrnú pušku“, ktorú som si vyrezal z dosky. Bola vybíjaná presne tak, ako tá Winetouva, mala svoj remeň, spúšť a dokonca aj zásobník pre nábojnicu. Mal som aj svoj opasok, na ňom púzdro s dýkou vo vnútri a za opaskom z dreva vyrobený tomahavk. Aj keď bol náš kmeň sídliaci na lúke za obrovskou hruškou iba imaginárny, môj brat bol skutočný. S o dva roky mladším bratom sme cválali hore dole nekonečnou „prériou“ a striehli na imaginárnych zlých banditov. Hoci bol náš „poklad“ dobre ukrytý a plán k jeho nájdeniu roztrhnutý na dve polovice, pred zlým svetom sa bolo treba mať vždy na pozore. Táto nevinná detská hra ma držala niekoľko rokov, kým som z nej nevyrástol a nepobral sa ďalej. No s odstupom času môžem s určitosťou povedať, že hrala v mojom detstve a vývoji dôležitú úlohu.

Aj keď sa dnes už na Winetoua nehrám, jeho zmysel pre právo a spravodlivosť vo mne ostal. Dnes už nemusím behať po lúkach ako kôň, nosiť na hlave čelenku a mávať tomahavkom, aby som v boji o život ostal stále tým živým.                 Každé dieťa časom svojich detských hrdinov opustí, či vymení za iných, no určite na nich nezabudne. A tak som nezabudol ani ja. Aj roky potom, ako som sa naposledy prehnal na „koni“ našou prériou, sa do tejto časti môjho detstva vždy rád vrátim. No a moje návraty majú dnes podobu toho zoznámenia. Pred pár rokmi som od (dnes už mojej) manželky dostal na DVDčkach všetky diely, ktoré boli v šesťdesiatych rokoch zfilmované, a tak sa od vtedy môžem do svojho detstva vrátiť kedykoľvek, nie iba počas Vianoc.

Tieto sviatky som sa však rozhodol urobiť výnimku a Winetouovi, pre zmenu  v nových šatách dať z určitej férovosti šancu. Už niekedy v lete som zaregistroval, že sa voľačo také chystá a poviem pravdu, najprv som z toho nebol veľmi nadšený. Bývam k takýmto počinom dosť skeptický a veľakrát nerozumiem tým pohnútkam tvorcov. Som toho názoru, že moderná technika síce dokáže doslova divy, no pomaly ale iste zatieňuje to, čo je podstatou a to samotnú atmosféru.

Nového Winetoua som si nakoniec nechal na taký posviatkový čas. Chcel som si to totiž vychutnať mimo toho vianočného ošiaľu a hlavne mimo času, kedy tým bude žiť väčšina.

Keďže som staré diely 1,2,3 a Poklad na striebornom jazere mal tak napozerané, že som ich vedel celé naspamäť a ešte aj dodnes viem odrecitovať celé pasáže, snažil som sa všetky tieto pocity odložiť bokom a pred obrazovku predstúpiť ako „tabula rasa“.

Moje pocity sa však po pozretí si nových dielov pridali k veľkej väčšine, a nebolo to len z nostalgickej zaujatosti. Sklamanie prišlo z viacerých dôvodov. A v čom bol vlastne problém?

Na obidve diela sa dá totiž pozerať rôznymi spôsobmi.                                             V prvom rade prostredníctvom doby, v ktorej vznikali, kde má jednoznačne navrch ten z pred pol storočia. Všetky exteriéry, neuveriteľná výprava, kostýmy či romantický príbeh umocnený pompéznou hudbou, ktorá sa nemôže nepáčiť, je v porovnaní s novými dielmi neporovnateľne lepší. Pri dnešných možnostiach som od základných atribútov, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou dobrého westernu čakal oveľa viac.

V rade druhom to bol samotný príbeh, kde priznávam, že nový Winetou bol určite realistickejší. Ťažký život a pomery na divokom západe určite neboli o preháňaní sa na koni čarokrásnou prériou a neustálom víťazstve dobra nad zlom. Novým dielom treba právom uznať, že drsný divoký západ bol v nich skutočné drsný, a až na pár skutočne trápnych pokusov o vtip zrejme aj realistickejší než rozprávkový príbeh zo šesťdesiatych rokov.

No a potom je tu ešte tretí uhol pohľadu, a ten je tým najzásadnejším.               Hlavný námet na filmy o nerozlučnej dvojici Winetoua a Old Shaterhenda pochádzajú z knižnej predlohy Karla Maya. Jeho diela sa (v našich zemepisných šírkach) stali predovšetkým v druhej polovici 20. storočia jedným z klenotov dobrodružnej literatúry a dokázali po niekoľko desaťročí oslovovať stále nových a nových čitateľov.  No a tými čitateľmi nebol nik iný, ako deti a mládež. Táto skutočnosť ako aj doba, v ktorej „staré“ časti vznikli, mali veľkú váhu na tom, že sa  z Winetua a Old Shaterhenda stali kultové postavy. Som dieťa deväťdesiatych rokov a moja generácia bola zrejme tá posledná, ktorú legendárna dvojica divokého západu ešte mohla ovplyvniť. Bola to doba, keď sme sa ešte „mohli“ hrať na indiánov a ostatní chalani by sa nám neboli smiali, pretože tomu jednoducho rozumeli. Nová doba pochovala veľa dobrého a táto skutočnosť bola jednou z nich. Aj toto je dôvod, prečo (ako som písal) nerozumiem pohnútkam tvorcov nových dielov. Komu a pre akého diváka sú určené? Nové diely sú svojim obrazom skôr pre mládež a dospelých. No mladí majú dnes úplne iné záujmy, a keď siahne po Winetouovi dnešný minimálne tridsiatnik, bude v tom predovšetkým nostalgia a spomienky na detstvo, ktoré mu nové diely s veľkou pravdepodobnosťou iba pokazia. Aj preto je na mieste viacero otázok.

Majú vôbec v dnešnej dobe westerny nejakú šancu nájsť si svojho diváka? Je naozaj dobrým ťahom siahnuť po tak kultovej záležitosti, akou Winetou je a obliecť ho do šiat modernej filmovej doby?  A má vôbec taký to počin šancu uspieť a vydržať aspoň do ďalších Vianoc nielen ako záplata na vyplnenie televízneho programu?

Pôvodný Winetou nám svojím príbehom, filmovým spracovaním, či spomienkami na detstvo vrástol do sŕdc takým spôsobom, že v nich ostane, aj napriek svojej smrti, večne živý…

A čo bude s novými dielmi? Na tie sa zrejme za krátky čas zabudne. A ich pobyt v prérii časom rozfúka vietor ako taký prach, z ktorého nakoniec aj tak vystúpi legendárna dvojica tak, ako si ju budeme pamätať už naveky …

 

 

Paradoxy všedných dní (Nie je kandidát ako kandidát)

25.03.2024

Kandidát č.1 obhajuje vojnu a dnes ho chceme za to súdiť. Kandidát č.2 obhajoval/obhajuje niekoľko vojen a chceme si ho zvoliť za prezidenta.

Nedeľné haiku

10.03.2024

Vôňa jarných snov pomaličky zamŕza v prázdnych dlaniach xxx Ozveny zlých dní cesty vedú do prázdna nič sa nemení xxx Na krídlach jari píšu nové príbehy o veľkej láske

Nedeľné haiku

25.02.2024

Ráno na strechách končí ďalší krásny sen nádej našich dní xxx Stúpajú hore mraky našich veľkých slov zničiť tento svet xxx Do nového dňa vedú kroky nesmelé plné tajomstva xxx Malý ranný boj svet zahnaný do kúta láska ešte spí

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.

Erik Varchol

o spoločenskom dianí a živote okolo nás . . .

Štatistiky blogu

Počet článkov: 110
Celková čítanosť: 275475x
Priemerná čítanosť článkov: 2504x

Autor blogu

Kategórie